آمریكا به فروشندگان منازل پیشنهاد مى كنند در هنگام بازدید منزلشان توسط یك مشترى، كیكى را براى پختن داخل فر قرار دهند انتشار بوى كیك در خانه و استشمام آن توسط خریدار، در تصمیم گیرى وى براى خرید خانه اثر مثبت مى گذارد و باعث مى شود وى قیمت بالایى براى خرید پیشنهاد دهد. عطرهایی که قبلاً تولید آن ها مرسوم بود، به طور کلی از استخراج مواد آروماتیک از منابع گیاهی و سپس تغلیظ آنها به دست می آمدند.در دهه ی1960پیشرفت بزرگی که اتفاق افتاد، ابداع روش هایی بود که با آن ها می شد همین مواد معطررا به روش مصنوعی و به صورت 100 درصد خالص تهیه کرد. سپس در دهه 1970 محققان دو اختراع عمده را انجام دادند، یکی بدست آوردن عطرهای شبیه به هم از منابع مختلف و دیگری ابداع روش هایی برای ترکیب کردن عطرهای مختلف بدون آسیب شیمیایی به آن ها و در نتیجه امکان نوآوری در تولید عطرها. همچنین امکان تجزیه شیمیایی عطرها و به دست پیش تولد سیصدسالگیاش را جشن گرفت. ممکن است خیلیها گمان ببرند که این کارخانه باید در پاریس یا میلان باشد. اما حقیقت این است که این کارخانهی خانوادگی در شهر کلن آلمان تاسیس شد.روز سیزدهم ژوئیهی سال ۱۷۰۹ میلادی، برادران فارینا شروع به تجارت با کالاهای تجملی کردند. مهمترین کالایی که آنها میفروختند، عطری بود که خودشان از مرکبات تهیه کرده بودند. در این سال عطار ایتالیایی جووانی ماریا فارینا به برادرش مینویسد: «من عطری یافتهام که مرا یاد صبحی بهاری در ایتالیا میاندازد. عطری مثل عطر نرگسهای کوهی پس از باران. این عطر روح مرا تازه و زنده میکند.» فارینا مدتها بود که در شهر کلن زندگی میکرد. او به همین خاطر این عطر را به اسم وطن جدید خود مینامد: "Eau de Cologne" یعنی "آب شهر کلن". طی تاریخ سیصدسالهی ادوکلن، تنها سی نفر هستند که نسخهی مخفی این عطر را میشناسند. یکی از آنها دنبالهروی درمان فیزیکی را تواما دارد و با کمک به بدن و ذهن به درمان بیماران کمک می کندیکی از دسته بندی های تقریباً جدیدی که در گروه بویایی عطرهای زنانه ایجاد شده است ، گروه عطرهای چوبیست . اما اینکه به چه علت این دسته بندی به تازگی رونق یافته دلایل آماری و فکری بسیاری در پشت آن نهفته است .عطر ، روانشناسی و همین طور جامعه شناسی همواره در کنار هم بوده اند . پیش از هر تولیدی آمارهای بسیاری از روحیات و تفکرات زنان و مردان گرفته می شود و تولیدات بر همین مبنا پیش می روند ، زیرا رایحه ارتباطمستقیمی با طرز تفکر و احساس دارد و عطرها باید بتوانند در بین مردمان عصرخود جا باز کنند . زمانی که عطرهای قدیمی و رایحه آنها را بررسی می کنید ، متوجه می شوید که کاملاً متفاوت با مدل های امروزی طراحی شده اند . عطرهای زنانه اغلب حالتی بسیار زنانه و رمانتیک دارند و حسی منفعل و ساکن را القاء می کنند . عکس آن نیز عطرهای spectrometry که بطور خلاصه (GC-MS) به آن گفته میشود و میتواند فرمول عمومی هر نوع عطری را آشکار کند، قادرند بوجود بیایند. سختی روش (GC-MS) ناشی از پیچیدگی مواد اولیه عطرها میباشد. بخصوصوجود اسانسهای طبیعی و ترکیبهای پیچیده شیمیایی این کار را سخت تر میکنند. هرچند هر کسی با ابزار خوب و تجربه کافی در عرض چند روز میتواند فرمول هر عطری را بدست آورد... مشتریان و رقبا میتوانند بطور تقریبا دقیقی فرمول بیشتر عطرها را تحلیل کنند.[۲۵] آنالیز عطرهای قدیمی یا عطرهایی که در شرایط بدی نگهداری شدهاند نیز بعلت تجزیه ویا ترکیب خیلی از مواد اولیه و بوجود آمدن ناخالصیها به مرور زمان مشکل میباشد. مواد اولیه و ترکیبات معمولا بوسیله شناساگر کروماتوگرافی گازی میتوانند تشخیص داده شوند. این دستگاه هر ماده شیمیایی را از طریق بو و یا خصوصیات فیزیکی آن تشخیص میدهد. مهندسی معکوس عطرهای موفق در بازار، بعلت
خانه بروجردی ها کاشان[ يکشنبه 15 فروردين 1395 ] [ 3:39 ] [ Dawn ]